Identiteit op een samenwerkingsschool

De Leenstertil is op 1 augustus 2020 ontstaan uit CBS De Regenboog en OBS Lydinge. De Leenstertil is dus een ‘Samenwerkingsschool’, afgekort SWS, een school voor openbaar en christelijk basisonderwijs. Dat betekent dat de school toegankelijk is voor alle kinderen zonder onderscheid naar godsdienst, sociale en/of etnisch achtergrond. Vanzelfsprekend biedt juist een samenwerkingsschool veel gelegenheid om aandacht te besteden aan integratie, openheid, vertrouwen en respect.

Alle kinderen krijgen levensbeschouwelijke vorming, in combinatie met sociaal-emotionele vorming en burgerschapsvorming. De kinderen hebben daarvoor de naam Wereldwijs bedacht. Deels krijgen ze Wereldwijs met de hele groep samen. Daarbij volgen we de thema’s van de methode Vreedzaam zoals ‘We doen het samen’, ‘We hebben oor voor elkaar’ of ‘We dragen allemaal een steentje bij’. Aan het thema van een periode gekoppeld volgt een deel van de groep godsdienstige vorming en een ander deel humanistische vorming. De keuze hiervoor ligt bij ouders en kan elk jaar aangepast worden. De bron van de verhalen die verteld worden en de liedjes die gezongen worden is anders, maar alle kinderen werken rond hetzelfde thema. Dat benadrukken we door elke groep aan de hele school te laten presenteren wat zij rond het thema gedaan hebben. Vieringen zoals kerst en pasen doen we samen en daarbij zoeken we steeds naar een vorm die recht doet aan iedereen. Alle lessen worden verzorgd door onze eigen groepsleerkrachten. De identiteitscommissie met leerkrachten en ouders denkt mee over het vormgeven van de identiteit.

Meer informatie over de opzet van Wereldwijs vindt u hier.