Kwaliteit

Natuurlijk proberen we op De Leenstertil zo goed mogelijk onderwijs te geven. Maar wat is dat eigenlijk en hoe weten we of dat lukt?

We moeten voldoen aan wat we in Nederland met elkaar afgesproken hebben: er zijn kerndoelen en referentieniveaus waarin beschreven is wat leerlingen aangeboden moeten krijgen en wat ze moeten kennen en kunnen als ze de basisschool verlaten. Afhankelijk van de achtergrond van de leerlingen op onze school moet op de eindtoets een bepaald percentage van de leerlingen de referentieniveaus halen. De onderwijsinspectie controleert of wij daaraan voldoen en of we dat op een goede manier doen en of kinderen zich op school veilig voelen.

Dat moet dus allemaal in ieder geval! In alle schooljaren vanaf de start van SWS De Leenstertil voldeden we aan de landelijke normen die gelden voor alle scholen en voor scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie.

Op de website Scholen op de kaart (klik op het tabblad 'Resultaten') vindt u de gegevens van onze school. Omdat Scholen op de kaart jaarlijks wordt geupdate zijn deze gegevens altijd actueel.

U vindt hier ook gegevens over het niveau van de uitstroom naar het voortgezet onderwijs. Onze school wordt vergeleken met scholen die wat betreft de achtergrond van onze leerlingen vergelijkbaar zijn. In een grafiek wordt laten zien hoe de adviezen zijn en of kinderen, als ze drie jaar in het voortgezet onderwijs zitten zijn op- of afgestroomd zijn. Als heel veel kinderen afstromen dan bereiden wij de kinderen misschien niet goed voor op het voortgezet onderwijs, als heel veel kinderen opstromen dan geven we misschien te lage adviezen of dagen we ze niet genoeg uit.

Deze cijfers zeggen nog niet zo veel over naar welke scholen voor voortgezet onderwijs onze leerlingen uitstromen. Ouders en kinderen kunnen met een bepaald advies immers zelf nog een keuze maken voor een school in bijvoorbeeld Winsum, Warffum of Groningen. Uit groep 8 van 2022-2023 zijn de leerlingen naar de volgende VO-scholen gegaan:

• 3 leerlingen naar het Hogeland College in Winsum (VMBO, HAVO/VWO),
  • 4 leerlingen naar Terra in Winsum (VMBO, HAVO),
  • 1 leerling naar het Lauwerscollege in Grijpskerk (VMBO),
  • 2 leerlingen naar het Werkmancollege, 1 leerling naar het Willem Lodewijk Gymnasium en 1 leerling naar het Reitdiepcollege, allemaal in Groningen.

Van groep 8 uit 2021-2022 zijn de leerlingen naar de volgende scholen gegaan:

• 2 leerlingen zijn naar HAVO of VWO gegaan op het Hogeland College in Warffum,
  • 7 leerlingen zijn naar VMBO of HAVO gegaan op het Hogeland College in Winsum,
  • 5 leerlingen zijn naar het Terra in Winsum gegaan, waarvan 2 naar de HAVO en 3 naar het VMBO,
  • 3 leerlingen zijn naar het VMBO op het Lauwerscollege in Grijpskerk gegaan,
  • 1 leerling is naar het VMBO op het Gomarus in Groningen gegaan en
  • naar HAVO of VWO op het Reitdiepcollege, CSG en Willem Lodewijk in Groningen is elk 1 leerling gegaan.

Belangrijk is natuurlijk ook of leerlingen, ouders en personeelsleden tevreden zijn over de school. Dit wordt periodiek gemeten, voor het laatst in het voorjaar van 2022. Het gemiddelde rapportcijfer dat de leerlingen van groep 6, 7 en 8 de school gaven was een 7,3. De ouders - waarvan het responspercentage lager was - gaven de school gemiddeld een 7,6. Het cijfer van de ouders is zo goed als gelijk aan het landelijk gemiddelde, de leerlingen geven een wat lager cijfer dan de gemiddelde leerling, maar alles bij elkaar nog een dikke voldoende.