Wereldwijs

Leren lezen, schrijven en rekenen is heel belangrijk maar op school leer je ook samen spelen, werken, conflicten oplossen, beslissingen en verantwoordelijkheid nemen. In het klein, in je eigen groep, maar ook in het groot, in jouw dorp, in de wereld. Als iedereen op school zich veilig, gehoord, op zijn of haar plek voelt gaat bovendien ook het leren lezen, schrijven en rekenen beter.

Het belangrijkste 'instrument' dat we daarvoor in handen hebben is de manier waarop we dagelijks met elkaar omgaan: leerkrachten met leerlingen, leerkrachten onderling, leerlingen onderling, leerkrachten en ouders. Maar naast de dagelijkse omgang besteden we er ook expliciet aandacht aan in het onderwijs dat door de kinderen 'Wereldwijs' is genoemd. Wereldwijs is een combinatie van sociaal-emotionele, levensbeschouwelijke (zie ook Identiteit) en burgerschapsvorming. De basis is het programma Vreedzaam. Dit programma beschouwt de school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Om dit handen en voeten te geven werken we in school met mediatoren; bovenbouwleerlingen die zijn opgeleid om te bemiddelen als kinderen een conflict met elkaar hebben. De mediatoren helpen om tot een oplossing te komen waar iedereen tevreden over is. Daarvoor gebruiken ze een stappenplan dat ze hebben geoefend in rollenspelen.

Naast de materialen van Vreedzaam gebruiken we een aantal andere bronnen, afhankelijk van het thema en de actualiteit.

In Wereldwijs staat het voorkomen van pesten niet centraal, maar er wordt wel aandacht aan besteed. Het idee van Wereldwijs is juist om preventief in te zetten op een veilig klimaat in school, waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor elkaar, waardoor pesten niet of zo min mogelijk voorkomt. Als kinderen of ouders toch te maken krijgen met pesten kunnen zij hiervoor altijd terecht bij de eigen leerkracht en bij Riektje Wendelaar, onze vertrouwenspersoon bij pesten.

De leerkrachten schrijven regelmatig iets over Wereldwijs in hun weekberichten op Social Schools zodat u op de hoogte bent van de thema's die aan de orde zijn en uw kinderen daarnaar kan vragen.

In het schooljaar 2023-2024 gaan we starten met een leerlingarena waarin we expliciet de inbreng van kinderen vragen over hoe het op school gaat, wat er beter, anders zou kunnen.