Inzet ICT

ICT is niet meer weg te denken in de maatschappij en in het onderwijs. Ook op De Leenstertil leren leerlingen over en met ICT. In alle groepen maken we gebruik van digiborden en het digikeuzebord in groep 1 / 2. Bijna alle lesmethoden zijn digitaal waardoor de instructies verduidelijkt worden met filmpjes en animaties. Door de inzet van de computer bij de verwerking (bijvoorbeeld Snappet) krijgen leerlingen heel snel feedback en kunnen ze veel makkelijker op eigen niveau werken. Bekijk onderstaand filmpje voor uitleg over hoe we met Snappet werken.

Om leerlingen mediawijs en computervaardig te maken gebruiken we de methode Basicly. We passen die vaardigheden daarna toe bij bijvoorbeeld wereldoriëntatie. Digitaal werken heeft voordelen, maar voor alle leerlingen is ook het werken met concreet materiaal belangrijk, bijvoorbeeld voor getalbegrip, voor leesmotivatie, voor het onderzoeken van de natuur. Die balans proberen we goed te bewaken.

Om alle leerlingen toegang tot een device te geven hebben alle scholen van het bestuur in het schooljaar 2021-2022 extra geinvesteerd waardoor we vanaf dit schooljaar voldoende devices hebben voor alle leerlingen. De leerlingen van groep 3 t/m 8 hebben elke een eigen Ipad of laptop, waar ze natuurlijk netjes mee om leren gaan. Onder Verzekering vindt u meer infomatie over hoe we omgaan met schade aan een device.