Visie

Voor onze samenwerkingsschool is het in de eerste plaats belangrijk dat wij open staan voor ieder kind van wie de ouders het schoolbeleid respecteren. Zonder daarbij onderscheid te maken naar godsdienst of levensbeschouwing. We geven vormingsonderwijs vanuit humanistisch en godsdienstig perspectief en laten zien dat onze waarden in de praktijk - hoewel ze vanuit verschillende bronnen komen, hetzelfde kunnen zijn. Op deze manier versterken we het wederzijds respect en spelen, leren en werken we samen.

Hieronder liggen drie uitgangspunten die onze gedeelde kijk op mens en samenleving verwoorden:

• Wij zien de mens als een mens in relatie met anderen en beseffen dat sommigen een mens ook zien in relatie tot de ander. De mens is altijd op een of andere wijze verbonden met vele andere mensen. Mens-zijn ben je nooit in je eentje. Ieder wil het gevoel hebben erbij te horen en mee te tellen; kortom van betekenis te zijn.
  • We zien de mens als een uniek wezen. Ieder mag er zijn. Als mens ben je van waarde. Ieder heeft zijn eigenaardigheden, maakt eigen keuzes en heeft specifieke talenten en zwakheden. Mensen zijn niet gelijk, en wel gelijkwaardig.
  • We vinden dat samenleven op basis van waardigheid en uitgaande van verschillen, leidt tot een respectvolle wijze van met elkaar omgaan. Rekening houden met elkaar, elkaar steunen, maken daarvan deel uit, want vrijheid is geen absolute vrijheid (ik kan doen waarin ik zin heb), maar houdt ook verantwoordelijkheid in voor jezelf, de ander en de omgeving.

Deze visie op mens en samenleving heeft betekenis voor de wijze waarop wij opvoeden en onderwijzen zien. Twee zaken die niet los kunnen worden gezien in de school. Immers, in het onderwijzen is altijd sprake van een relatie en die is een opvoedkundige. Die is er met ieder kind en met de gehele groep, waarbij wij centraal hebben staan: Elk kind zien (uniciteit).

Een kind zien is vooral een kind willen aanvaarden, vertrouwen en begrijpen om te duiden wat hij met zijn gedragingen ons duidelijk wil maken. Een kind zien, heeft de bedoeling de goede dingen in onderwijs en opvoeding te doen. Daarbij zijn de volwassene en het kind nodig.

Onze pedagogische visie is te vatten in de volgende ‘pijlers’:

• Veiligheid: Vertrouwen in jezelf en de ander, pestvrije omgeving, structuur bieden
  • Samenwerken: Elkaar helpen, maatjeswerk, van elkaar leren, samen regels opstellen en naleven, groepswerk
  • Positieve benadering: Respect voor elkaar, plezier, goede sfeer, opstekers, bemoedigen, positieve feedback
  • Brede ontwikkeling: Kennis, inzicht, vaardigheden en gedrag, sociale vorming
  • Vrijheid en verantwoordelijkheid: Zelfstandig werken, keuzemogelijkheden, eigenaarschap van het leren
  • Betrokkenheid: Positief leerkrachten gedrag, stimulerend naar kinderen en elkaar, ouder- en leerling contact, bereikbaarheid, reflectie
  • Democratisch burgerschap: Vreedzame School, samen problemen oplossen.