Ontwikkelingen

In onze school werken we continu aan het versterken en vasthouden van de kwaliteit van ons onderwijs. Het voorgaande schooljaren hebben we veel aandacht besteed aan:

  • Lezen: we zijn gaan werken met de leesmethode Atlantis waarin leesplezier, technisch lezen en begrijpend lezen hand in hand gaan. Ook zijn we gestart met Bibliotheek op school waardoor we nog meer gevarieerde boeken in school hebben en er in elke groep activiteiten zijn om lezen te stimuleren. 
  • De balans tussen werken met en zonder computer: in alle groepen maken we gebruik van de mogelijkheden die ICT geeft om kinderen op hun eigen niveau zelfstandig te laten oefenen. Een computer laat je meteen zien of je de stof al beheerst of nog niet. Maar leren vraagt ook om iets vasthouden, iets voelen. Bijna alle leerkrachten hebben een cursus gevolgd over het gebruik van concrete materialen en bewegend leren bij de rekeninstructie. 
  • Inzet Levelwerk: alle leerlingen, ook de sterkste leerlingen, hebben behoefte aan instructie. Iedereen krijgt immers werk dat voor hem of haar passend is. Ook voor meer- of hoogbegaafde leerlingen hebben we uitdagend werk - Levelwerk - waarbij ze ondersteuning nodig hebben. 
  • Participatie van leerlingen: een aantal leerlingen heeft een mediator-training gevolgd, waardoor zij zelf medeleerlingen kunnen helpen die bijvoorbeeld ruzie hebben.

In het schooljaar 2023-2024 gaan we deze ontwikkelingen natuurlijk voortzetten en vasthouden en hebben we een aantal nieuwe speerpunten:

  • Zaakvakken en Tijd voor Toekomst: SWS De Leenstertil is een van de zes scholen in de gemeente Het Hogeland die meedoet aan Tijd voor Toekomst, een project dat als doel heeft de schooldag te verrijken. Dat betekent dat we extra mogelijkheden hebben om het onderwijs in geschiedenis, aardrijkskunde en natuur aan te pakken. We gaan projectmatig werken, dichter bij de belevingswereld van de kinderen en met meer aandacht voor 'doen'. 
  • Participatie van leerlingen: om nog meer naar de stem van de leerling te luisteren gaan we werken met een leerlingenarena.